Det første man tenker på når man tenker franskt og transport av varer er naturligvis Citroën H serien.

Eller en Citroen Ami.

Da har vi naturligvis det som objektivt sett er verdens beste bil, Citroen 2CV.

Litt trang blir den jo, selv om man slenger ut alt bortsett fra førersetet, men det har de geniale franskmennene tenkt på.

Man kunne kjøpe en AK. Godt med plass, myk og fin gange, brilliant. Og mye penere enn VW Combo, Opel Couriere og hva de nå kalles alle disse kjedelige postbilene.

Er man av den snobbete typen kan man jo alltids gå for luxus2CVen, Dyane.

Og stikker man til Iran en tur, kan man finne såvel Pick-up som van versjoner av Dyane. Eller Jyane som de kaller den der.



Det må ikke være en Citroen, Peugot har også bygget noen seriøse biler i sin tid de også. Peugot 404, en av de vakreste damene som har rullet ut av Frankrike. Hva enten man nå vil ha en rommelig stasjonsvogn, en Pickup, eller en Camionette. Ja, den siste er nå egentlig bare en pick-up da. Men fin er den.

404 Camionette
Eller en Simca. Simca har som vi vet bygget mange fin-fine Fiatkloner, men skal vi ha Fiat kjøper vi den ikke fra Frankrike. En 1100 hadde vært stas. Det har vi hatt før.

Det var minst 3 forskjellige leverandører av absolutt alle komponentene, og det var helt tilfeldig hvilken del den fyllesyke franskmannen skrudde inn i din bil mellom kjefter av sur rødvin og biter av råtnet ost, og det kunne være gammel type, den som skulle brukes ifølge produksjonsplanen (og som tosken på delelageret insisterte på at du skulle ha), eller ny type fra hver produsent.
Noen av oss hadde en såkalt 2-ports forgasser. Som virket slik slik at når du kjørte pent så var bare en port åpen. Ga du skikkelig gass åpnet den et spjell ekstra, motoren hylte og skrek av glede og slurpet i seg dobbelt så mye bensin. Uten at det gjorde noen merkbar forskjell på effekten. Men du verden for en herlig lyd!
Alle servicepunkter var plassert slik at man måtte ha tre armer og helst et ekstra ledd mellom albuen og håndleddet for å komme til. Noe som trolig kom av at motoren egentlig ikke var ment for den bilen i utgangspunktet, når man ser på den ser den ut som en V8 noen har kløyvd med øks, og montert på tvers. Og siden det var Chrysler som eide Simca på den tiden skulle det ikke forundre oss om det var akkurat det det var også.
Unntaket var hjulmutrene. De var like på alle sammen. Hjulene var også det eneste som var lett å bytte.
Hvis ikke det var nok for deg, og det var det jo ikke, skrudde du nedi en 1308 GT motor.
Dermed var det plutselig ENDA flere forskjellige deler å holde styr på. Til gjengjeld tok den Golf GTI i aksen. Hvis du fikk begynne på 20 (usynkronisert andregear vet du) og ikke ville bryte fartsgrensen. Det var liksom nok det, å gi bånn pinne og dra fra dem opp til 80, for så å legge armen i vinduet og lene seg godt tilbake i setet. De behøvde ikke å vite at det ikke var stort mer å hente fra en 1308GT-motor som måtte slite med en steingammel 4-trinns 1100 gearkasse. 1308GT-kassa fikk ikke plass i herberget.
Som vi bruker å si, på en Simca 1100 må du skru av innerskjermen foran (minst 20 små skruer, tilfeldig og ulogisk plassert slik at det ikke skal være bare å plukke innerskjerm fra en annen Simca 1100 dersom din var skadd) for å sjekke lufttrykket i dekkene bak. Litt overdrevet, men ikke mye.
En fantastisk bil, når man ramser opp hvilke biler man har hatt er det fort gjort å glemme en Toyota Corolla eller en Ford Escort, man glemmer aldri Simca 1100.

Mjo. må tenke mer på den der.
Og mens vi tenker kan vi jo høre på litt fransk musikk.
Playlist:
01 France Gall - Poupée De Cire Poupée De Son
02 Jane Birkin & Serge Gainsbourg - Je T'Aime Moi Non Plus
03 Sylvie Vartan - Garde-Moi Dans Ta Poche (I Can't Help Myself)
04 Claude François - Comme D'Habitude (My Way)
05 Severine - Un Banc Un Arbre Une Rue
06 Eddy Mitchell - Toujours Un Coin Qui Me Rapelle (Allways something there to remind me)
07 Richard Anthony - La Terre promise (California Dreaming)
08 Magali Noel - Fais moi mal Johnny
09 Michelle Richard - Je Ne Peux l'Acheter ('Can't Buy me Love' France)
10 Jacqueline Taieb - Sept heures du matin
11 Marie Claire - Nitty Gritty
12 Johnny Hallyday - Le Penitencier (House of the rising sun)
13 Les Fizz - Si tu fais ca ('You Can't Do That' France)
14 Les Chats Sauvages - Viens danser le twist (Lets Twist Again)
15 Dick Rivers - Tu N'es Plus La (Blue Bajou)
16 Sheila - Le rêve (Daydream)
17 Erick Saint Laurent - Eleonor Rigby (1966)
18 Ronnie Bird - Elle m'attend (The Last Time)
19 Ingénues - Il N'avait Que 16 Ans (Only sixteen)
20 Petula Clark - La nuit n'en finit plus (Needles and pins) (1963)
21 Jean-Paul Keller - Ça s'est arrangé (Music To Watch Girls By) (1967)
22 Francoise Hardy - La maison òu j'ai grandi
23 Les Charlots - Hey Max (Hey Joe)
24 Frank Alamo - Je Me Bats Pour Gagner (A Hard Day's Night)
25 Les Compagnons de la Chanson - Le Sous-marin vert (Yellow Submarine)(1966)
Ask, and Ye Shall Receive: adolph.preussen@hotmail.com
4 kommentarer:
Jeg likte den der minibussen med oppstoppersnute. Søt!
Citroën H ja? Jo, de er vakre.
Tale liker snutbiler. Altså biler med snute, ikke biler med snut! Men den var jo litt tøff dne der Jyane'en også
Ja Citroen har bygget mye pent. Før Peugotfolkene blandet seg borti med den kjedelige snusfornuften sin.
Legg inn en kommentar