lørdag 5. januar 2008

Musikalsk Førstehjelp 19


Nei det er vel bare å komme i gang er jeg redd.

Daniela - These Boots Are Made for Walking: Si det, tror det er hun her, tror hun er fra Jugoslavia. Tror det er hun her, men hvem vet? Det vi vet er at lyden er dårlig, det knitrer så det er nok en vinylrip, ja det er ikke mer å si om det.

Søt jente.

New Strangers - Mercedes Benz: Igjen, helt i det blå. Har ikke peiling. Men låta kjenner vi naturligvis igjen, for den har vi stående i CD samlingen alle sammen. Ikke sant? Joda.

Gino Washington - Puppet On A String: Neida, det er ikke den, denne har bare samme navn. Fusk, altså. Et eksempel på hva man kan bli utsatt for når man jakter på perler i arge muslinger. Ikke bra.

The Rolling Scabs - My Mom Smokes Pot: Jøje meg... FOR en mor. Hvor er barnevernet?

Smurffit - Smurffi-hii, Smurffi-Huu: Nei nei nei. Her har vi trodd at disse helvetes små ekle krypene var utryddet en gang for alle, så viser det seg at det fortsatt lever en liten koloni av faenskapet i Finland. På tide å rive Max Mekker drakten av Geir Børresen og sende ham over til Finland. Gi mannen a Licence to Kill, for slik kan vi virkelig ikke ha det.
Faen...

Og når Finland er rensket for svineriet kan han sette seg på flyet til Romania, det er etpar fysaker der nede også som bør få påmontert kjevelås.

dr. Ammondt - Glauci Calcei: Når vi først er i Finland... Blue Suede Shoes på latin fremført av en finsk - etter sigende - professor i.. ja nettopp. Latin, dr. Jukka Ammondt. Jukka har opptil flere Elvisklassikere på reportoaret, hvorav vi i forbifarten ramser opp Ne saevias (Don't be cruel) Quate, Crepa, Rota (Shake, rattle and roll), Taddeus ursus (Teddy Bear), Nunc distrahor (I'm all shook up), Nunc hic aut Numquam (It's Now or Never), Ai, nunc laudi sis, Claudia (Lawdy Miss Clawdy), glimrende musikk alt sammen.

Hva man kan kalle Klassisk Rock, med stor K.

Rick Dees - Disco Duck: Det beste man kan si om Rick Dees og hans Disco Duck, er at den IKKE kom med på soundtracket fra filmen Saturday Night Fever, selv om låten var med i filmen. Så spør man: Hva bryr vel Fyrtårnet seg om hvilke låter som er med på ett av tidenes jævligeste soundtrack? Visst hadde det blitt enda verre om Rick Dees og Disco Duck var med, men so what? Fyrtårnet ville aldri blitt tatt levende med den skiva samma faen...

Jo, den forbistrede plata solgte som hakka møkk (naturlig nok), og Rick Dees hevder å ha tapt flerfoldige millioner på at hans låt ikke var med der. I royalties. I Dollar. Og det synes fyrtårnet er vel verdt en skål. En stor skål, så stor at vi kan glemme ubehagelige ting som at Disco Duck var en nr.1 hit i 1976.

Verden er ond.

Bruno Castiglia e i Bisonti - Lucille: Men dette liker vi. Skranglete garagerock fra Italia (de som bygger Fiat vet dere). 1968 tror jeg.
Og når vi først er der...


Hot Butter - Tequila: Moog altså. Blant annet. Hot Butter er mest kjent for en coverversjon, som mange tror er en originalversjon, og etter å ha hørt deres versjon av Tequila skulle selv den mest tungnemme kunne gjette hvilken låt det er.

The Trashmen - Surfin' Bird: Ah, fabelaktig pop fra 1963, av en eller annen ubegripelig grunn nådde ikke Surfin' Bird høyere enn til nr4 på Billboard, hvilket er en rett ut sagt skam.

En av de virkelig STORE Rock'nRoll tekstene dette:

A-well-a everybody's heard about the bird
B-b-b-bird, bird, bird, b-bird's the word
A-well-a bird, bird, bird, the bird is the word
A-well-a bird, bird, bird, well the bird is the word
A-well-a bird, bird, bird, b-bird's the word
A-well-a bird, bird, bird, well the bird is the word
A-well-a bird, bird, b-bird's the word
A-well-a bird, bird, bird, b-bird's the word
A-well-a bird, bird, bird, well the bird is the word
A-well-a bird, bird, b-bird's the word
A-well-a don't you know about the bird?
Well, everybody knows that the bird is the word!
A-well-a bird, bird, b-bird's the word
A-well-a...

A-well-a everybody's heard about the bird
Bird, bird, bird, b-bird's the word
A-well-a bird, bird, bird, b-bird's the word
A-well-a bird, bird, bird, b-bird's the word
A-well-a bird, bird, b-bird's the word
A-well-a bird, bird, bird, b-bird's the word
A-well-a bird, bird, bird, b-bird's the word
A-well-a bird, bird, bird, b-bird's the word
A-well-a bird, bird, bird, b-bird's the word
A-well-a don't you know about the bird?
Well, everybody's talking about the bird!
A-well-a bird, bird, b-bird's the word
A-well-a bird...

Surfin' bird
Bbbbbbbbbbbbbbbbbb...... aaah!

Pa-pa-pa-pa-pa-pa-pa-pa-pa-pa-pa-pa-pa-pa-pa-pa-
Pa-pa-pa-pa-pa-pa-pa-pa-pa-pa-pa-pa-pa-pa-ooma-mow-mow
Papa-ooma-mow-mow

Papa-ooma-mow-mow, papa-ooma-mow-mow
Papa-ooma-mow-mow, papa-ooma-mow-mow
Ooma-mow-mow, papa-ooma-mow-mow
Papa-ooma-mow-mow, papa-ooma-mow-mow
Papa-ooma-mow-mow, papa-ooma-mow-mow
Oom-oom-oom-oom-ooma-mow-mow
Papa-ooma-mow-mow, papa-oom-oom-oom
Oom-ooma-mow-mow, papa-ooma-mow-mow
Ooma-mow-mow, papa-ooma-mow-mow
Papa-a-mow-mow, papa-ooma-mow-mow
Papa-ooma-mow-mow, ooma-mow-mow
Papa-ooma-mow-mow, ooma-mow-mow
Papa-oom-oom-oom-oom-ooma-mow-mow
Oom-oom-oom-oom-ooma-mow-mow
Ooma-mow-mow, papa-ooma-mow-mow
Papa-ooma-mow-mow, ooma-mow-mow
Well don't you know about the bird?
Well, everybody knows that the bird is the word!
A-well-a bird, bird, b-bird's the word

Papa-ooma-mow-mow, papa-ooma-mow-mow


De liker den i Russland også: Surfin' Bird (FBI version) Moscow, "Rock-&-roll pub" 31/03/2007



Og i Tyskland: der Fall Böse



Kermit liker den.



Og naturligvis The Cramps som har den eneste versjonen som når The Trashmen til skuldrene. Men den ligger ikke på YT og jeg tør ikke legge den opp...

Paula Yates - These boots are made for walking:
. My God my God, why have you forsaken me? Thank You Steve, or not. I guess her taste for music was more or less like her taste for men.

Glenmarks - Big Fat Oranguman: Det var dette med svensker og musikk igjen da.

Dette er heldigvis ikke så mye å lese om Glenmarks på nettet, men med et slikt navn antar jeg at de gikk dansbandvägen?

De Alpenzusjes - Cowboy Wiskey Dick: Whiskey Dick har vi alle slitt med etter en lang kveld og natt ved bardisken. Av og til er en god låttittelø nok, altså. Søte damer, forsåvidt.


Hva har Athene med dette å gjøre? Var hun med i De Alpenzusjes?

Paddy Kingsland - Killing Me Softly With His Song: Bananplugg-Paddy leker med ledninger og brytere igjen.

Rock Olga - Stupid Cupid: Celly Campello har gjort det (MF16), Sakura har (naturligvis gjort det (MF 17), på tide å slippe til Svenskenes Elvis, Rock Olga.

Svenskenes Elvis? Joda, da Elvis slo gjennom måtte naturligvis svenskene ha sin egen Elvis, de er tross alt hermekråker av rang. Hva kjennetegner Elvis? Maskulinitet, naturligvis. Så etter å ha trålet Sverige på kryss og tvers, kom de fram til at det mest maskuline Sverige kunne oppdrive var Birgit Magnusson. Eller Rock Olga.

At den mest maskuline svensken viste seg å være en kvinne, burde ikke overraske noen som har blitt servert øl av en svensk servitør.

Big Daddy - Lucy In The Sky With Diamonds: The Beatles møter Jerry Lee Lewis? Glimrende.
Desverre lite å hente på denne skiva, men Lucy er vel verdt prisen.

Julie DeJohn - I Will Survive: Fant den på WFMU, og liker den godt nok til å NEKTE å sjekke noe mer.

Pipkins - Yakety Yak: Tja, hvorfor ikke gå rett til:



Og når vi først har dem her, memorer denne:



Kan komme godt med.

Dicky Doo & The Don'ts - Nee Nee Na Na Na Na Nu Nu: Noen legger mer jobb i tekstskriving enn andre, og har man en bra tittel trenger man ikke engang en bra låt. Slik er det, livet har aldri vært rettferdig.

Danny en The Electro Strings - Misty: Misty, en låt det skal godt gjøres å lage en virkelig dårlig versjon av såfremt man kan åpne munnen eller spille et instrument. Men Danny en The Electro Strings gjør sitt beste. En av de verre dette, men Misty insisterer.

Hank Smith - Heartbreak Hotel: Eller kanskje...



Og denne passerer bare fordi Suzie var der på den tiden det begynte å kile i Fyrtårnets underliv første gangen



Telstars - Jag Är Knäpp: I Musikalsk Førstehjelp 14 presenterte fyrtårnet klassikeren I'm a Nut med Leroy Pullins. Den SVENSKE gruppen Telstars har vi allerede vært innom, deres horrible versjon av Dedicated Follower of Fashion i Musikalsk Førstehjelp 16 trigget en liten disputas om innføring av dødstraff selv i siviliserte samfunn. De gjør det ikke akkurat bedre for seg, for å si det slik.

Og ja, jeg har den norske, og nei, det gjør jeg ikke.

The Postelfonia's BmG 223 - Puppet On A String: Nederlandske postdamer tar en liten Sandie Shaw, og Fyrtårnet har ikke noe imot nederlandske damer. Slett ikke.

Shirley, Squirrely & Melvin - Mercedes Benz: Hvis ikke Janis Joplin roterer i graven av denne, skal jeg personlig grave henne opp og snu på henne. Greit, kremert, huff. En ond verden.

Dora Hall - These Boots Are Made For Walking: Grei gjennomkjøring dette, men ikke mer.

MEN, det er en Nancy Sinatra låt, og Fyrtårnet elsker jo Dean Martin, så hvorfor ikke glemme Dora og nyte Things med Nancy Sinatra og Dean Martin? Ja. Vi gjør det.

Vi kan kalle det:

BONUS:








XXXTRA Mokka Bonus





Ask, and Ye Shall Receive: adolph.preussen@hotmail.com

11 kommentarer:

Anonym sa...

Siden du er et åndelig fyrtårn som tar musikalsk fostring seriøst, har jeg et spørsmål til deg. Min far var en svoren Elvis tilhenger, og jeg har arvet hans album samling. Trodde min far hadde alt Elvis har utgitt i Norge, men jeg leter etter en spesiell sang som jeg husker fra min barndom. Hadde det en gang på video, men min mor har klart å spille over det! Opptaket var fra en konsert i Elvis`yngre dager, husker han hadde svarte skinnklær på seg, og satt på en liten scene. Husker ikke hva sangen het, men den begynte med "memories...", en ballade. Dette er alt jeg klarer å huske..Denne sangen likte jeg veldig godt, men har ikke klart å finne den igjen på noen album.Har spurt i plateforretninger, men med så lite å gå etter, finner de ikke ut av det. Kjære åndelige fyrtårn; kan DU hjelpe meg? Vet du hvilken sang jeg mener?

Adolph sa...

Hvis Kongen hadde svart skinnkostyme, og satt på en liten scene, må det være fra 1968, og der spilte han Memories ja.

Nå vet jeg ikke om Elvis Presley's '68 Comeback Special er utgitt på LP, på CD ja, men har du arvet må du kanskje handle inn litt ekstra...

I så fall, drit i CDene og gå rett på DVD, liker du Kongen er den DVDen et must. Det var der han tok tilbake tronen.

Om Memories er på CD/LP utenom Elvis Presley's '68 Comeback Special husker jeg rett og slett ikke, men det spiller ingen rolle. Det er 1968 live du vil ha, så løp og kjøp...

I mellomtiden skal jeg legge den inn sm extre bonus her.

Adolph sa...

Og at plateforetningene ikke makter å finne ut av dette sier MYE om degenereringen i den bransjen, det var en tid da folk som solgte musikk satte LITT ære i å vite hva de drev med...

Hvis det er feil låt, si fra. Men DVDen er i alle fall i salg nå, er Elvis kledd i svart skinn er det 1968 comeback konserten.

Anonym sa...

Fikk helt frysninger:) JA det ER den. Du aner ikke hvor lenge jeg har lett etter akkurat DEN sangen. Inkompetente ansatte i plateforretninger, ja det kan du si.Du tar virkelig musikalsk fostring på alvor.Er deg evig takknemlig. Løper å kjøper DVD i morgen. Liker kongen, ja, er født og oppvokst med den musikken.Var til og med medlem av Granlunds fanclub i min barndom.Hehe.

Adolph sa...

Er en Kongevideo til på veg, må bare tone ned introen litt.

Anonym sa...

Ååh, nyyydelig! Tusen takk for hjelpen:))

Anonym sa...

Daniela var jo kjempesøt og sang jo bra også. Knitrer koselig fra vinylen. Er det ikke denne knitringen alle de vinylelskende savner i cd....

Oh, Lord. Jeg må vel ærlig si at New strangers hadde en døv versjon av Mercedes Benz, ikke sånn trøkk som det skal være. Uff.

Likte Gino Washington jeg, behaglig å høre på.

Uffameien da, hvem synger den sangen, det høres da ut som en veldig sinna liten gutt. Høres ut som barnevernet skulle grepet inn der i huset ja.

Smurfer er en JÆVELSKAP, jeg HATER dem, og så på finsk!? What? Hvem fant ut at det var en god idé å synge i utgangspunktet rævva sanger på smurfete måte? Grøss og dobbeltgrøss fordi den sangen i utgangspunktet er helt forferdelig.

Den neste var vel ikke akkurat noe bedre :P

Var virkelig Disco duck nr 1 i 76? Seriøst? Det er jo sykt. Skikkelig sykt.

Liker Lucille, men jeg liker bedre negerversjonen (og jeg mener ikke noe rasistisk med å si neger!).

Fæl versjon av Boots. Grøss!

Glenmarks......enda en grøss. Høres ut som ABBA, blæ. Kjenner endel ekkelt vender tilbake. Fysj. Skip!

Wiskey dicks har jeg liten ærfaring med, men dette høres forferdelig ut. Det gjør vondt inni hodet. Orker ikke høre hele. Akkurat den typen musikk klarer jeg bare IKKE, overhodet.

Bananplugg-Paddy? :D

Rock Olga....ROCK Olga? Kult navn!

OK, der kom faktisk en av de ytterst få sanger av The Beatles jeg liker, Lucy in the sky with diamonds, men dette var jo ikke den da. Dette er vel myyyyye mer Jerry Lee enn The Beatles da, selv om det er Big Daddy.....

Huff, siste strofen til Julie DeJohn var grusom, vondt.

Yakety Yak? Hva er liksom det? Er det det som kommer ut av vår munn når vi ser ut som vi sier noe?

Og noen legger mye tid i tekstskriving og når enda ikke så langt opp som Dicky Doo & The don'ts.......

Jeg har jo enda ikke hørt Misty originalt (tror jeg) så jeg syns denne var relativt behagelig, selv om jeg ikke kunne hørt flere slike sanger etter hverandre.....

Hank Smith hadde i og for seg ikke så ille stemme, men han prøver litt for hardt på den typiske dype Elvisgreia som han ikke får til i det hele tatt. Jeg er ikke noen stor Elvisfan, men har ikke hørt kjempemange sanger heller.

Betyr ikke "Jag Är Knäpp" at man er dum, litt kort? Vel, det sier seg kanskje selv, siden de er svenske OG synger?

Oh Lord again. Jeg skulle hjulpet deg å grave....fytti!

Bedre avslutning enn med Paula Yates. Fikk ikke sett de siste YT-klippene.

Adolph sa...

Det er ikke knitringen av vinyl de savner, det er den varmere lyden. De første CDene var fæle, de har blitt bedre.

New strangers er kanskje ikke de spenstigste gutta i klassen nei. Kommer naturligvis an på hvilken klasse de stiller i, men...

Gino? Er ikke så overvettes begeistret for slappfunk jeg da ser du. Blir så ensformig.

The Rolling Scabs er fin musikk.

Smurfene skal utryddes.

dr. Ammondt er fantastisk, men det blir ikke mer av ham. For nytt.

Disco Duck får slå følge med smurfene. Var nr 1 ja. Kan ikke ha vært mer enn 1 uke, siden den ikke kom høyere enn 99 totalt. Synes jeg å huske.

Negeren er Little Richard.

Paula Yates er ikke noe godt parti nei. Og mennene hennes er møkk de også.

ABBA? Minner mer om amerikansk vestkyst muzak fra tidlig 70 tall...

Ja du vet hva en bananplugg er?

Big Daddy spiller alt som om det var 1959. En kremlåt.

Yakety Yak er bla bla. Mas altså.

Misty original? Joda. Det har du. Det er Errol Garner, MF16.

Jag Är Knäpp er en svensk cover av I'm a nut, Arne Bendiksen kalte den Jeg Er Sprø, så ja.

Anonym sa...

Om jeg vet hva en bananplugg er? Når du sier det sånn, så høres det veldig seksuelt ut, men for å være ærlig vet jeg ikke nei.

Da hadde jeg jo hørt Misty originalt da, og den var jo fin. Minner meg litt om en julesang som jeg ikke husker navnet på.

Visste at negeren er Little Richard, eller altså jeg så det, men det var lettere å si det jeg sa. Skal ikke gjøre det igjen, det var ikke pent.

Syns pappa alltid maser om knitringa jeg skjønner du. Maser alltid om at man ikke får den knitringa på cd.

Anonym sa...

Utrolig nok virket alle videoene her. Kermit var jo veldig flink. Han har det nok i seg.
Susie Quatro hørte jeg mye på før i tiden. Men kan ikke huske å ha hørt hennes versjon av Heartbreak hotel. Ikke det verste jeg har hørt.
The Rolling Scab- ja når ikke det hjelper å synge om mammas misbruk, hva skal et stakkars barn gjøre, da?
Maia hi som sangen populært blir kalt, sunget av Smurfene. Jaja det var ikke verre enn originalen iallefall.
Hot Butter-Tequila Gjette hvilken låt? Synes det ligner på popcorn, jeg da.
Glenmarks- Be my oranguman? Lystig musikk med noe merkelige ønsker om en ape til mann.
Rock Olga synger jo som en mann. Håper jeg slipper å høre "henne" synge Elvis. *grøss*
Men så MÅTTE jeg høre enda en gang til på Memories, selv om jeg har den selv, nå. Herlig:D

Adolph sa...

Hot butter er mest kjent, eller KUN kjent, for sin versjon av Popcorn ja. Har en plate med dem, og absolutt alt på den høres ut som Popcorn. Det er ikke hvert år den blir dratt ut av coveret for å si det sånn.

Rock Olga sang mye Elvis, så henne skal vi komme tilbake til.